Coquimbo puerto

Şili’nin sahil şehri: La Serena

Şili’de San Pedro de Atacama’da biraz çöl havası aldıktan sonra rotamı yine sahile çevirip La Serena’ya gittim. Arica ve Iquique gibi, aklımda sadece La Serena’da da aklımda sadece plajlar ve kaşarlı-karidesli empanadalar kaldı.

Kıyı kıyı Şili rotamda sıra La Serena’ya gelmişti. Kuzeydeki nispeten büyük şehirlerden biri La Serena. La Serena çevresinde yapılacak şeyleri yapmadığım halde planladığımdan uzun kaldım, plajların tadını çıkarttım, akşamları yeni arkadaşlarımı ziyaret ettim, bir iki gece dışarı çıktım, nihayetinde güzel zaman geçirdim. (Yaşadığım gıda zehirlenmesini saymazsak).

La Serena Coquimbo

La Serena Coquimbo’daki bir meydan ve entersean heykel.

La Serena’ya gelenlerin başlıca gittiği yerlerden olan Elqui Vadisi’ne iki kez gitmeye niyetlendim, birinde fena hastalandım gidemedim, diğerinde de ev partisini tercih ettim. Elqui doğası itibarıyla güzel bir kasaba. Üzüm bağlarını, Pisco üretilen tesisleri gezebilir, baraj gölünü görebilir, eğer hava uygunsa, dolunay yoksa 2 gözlem merkezinden (çok profesyonel merkezler değil) yıldızlara bakabilirsiniz. Kendiniz günübirlik gidebileceğiniz gibi Vicuña’da kalabilirsiniz. La Serena’dan turlar da var. Ancak yıldız gözlemi için turlar ayrı satılıyor, bunlar akşam üstü ayrılıyor şehirden, Elqui turları ise sabah erken. Elqui turları 22-25.000 peso, gözlem merkezi turu (Mamalluca) 18-20.000 peso gibi. Eco Turismo güvenilir bir şirket gibi. Rezervasyonumu bunlarla yapmıştım ama gidemedim. Diğer bir etkinlik Punto Choros’a gitmek. Punto Choros’tan açılan teknelerle Isla Damas’ gidebilir, ada üzerinde penguenleri görebilirsiniz. Çok şanslıysanız balina da görüldüğü söyleniyor.

Jardin del corazon

La Serena’daki Japon bahçesi Jardin del corazon.

Ben şehir merkezinde ana meydan etrafındaki sokaklarda zaman geçirdim, bir japon bahçesi olan Jardin del Corazon’a gittim (giriş ücretli, 1000 peso) İçindeki bonzai bahçesi, düzenlemesiyle, hayvanlarıyla güzel bir bahçe. Meydanda da sıra sıra yiyecek satan yerler var. Sushi’den pastel de choclo’ya (mısır turtası) pek çok şey yiyebilirsiniz. Merkeze yürüme mesafesinde Faro Monumental de La Serena yani deniz feneri tarafındaki plaj oldukça kalabalık oluyor gündüzleri. Plaj olarak çok da iyi değil özellikle yüzmek için. Aşağıda yazdığım yerlere gidiyorlar genelde.

La Serena

La Serena geceleri

Geceleri de eğlence merkezi bu plaj yolu üzerindeki barlar ve gece kulüpleri. Couchsurfing’den tanıştığım insanlarla Tsunami isimli bara gittim. Çok iyi bir Indie grubu vardı, şaşırdım. 18 aydır Latin Amerika’daydım ve ilk kez iyi bir yerde Indie grubu gördüm. Şili’deki müzik alışkanlıkları biraz daha değişik. Şili Cumbiası, Indie, rock müzik genelde Latin Amerika’da tercih edilen reggaeton ve salsa kadar yaygın hatta daha çok dinleniyor. Daha sonra Oxygen ve bunun VIP versiyonu olan yanındaki gece kulübüne geçtik. CS’ten tanıştığım insanlar polis olduklarından içeri ücretsiz girdik (bazı şeyler her yerde aynı). Çok üst düzey bir yer değildi ama gece boyunca dans ettik. Bu arada Şili’yle beraber cover yani giriş ücretleri de artmaya başladı. Geceleri şehir meydanı etrafındaki sokaklardan bazılarını trafiğe kapatıyorla ve minik sahnelerde konserler oluyor.

Coquimbo

İşte canımı okuyan Coquimbo balık hali ve cevicheler.

La Serena’nın biraz dışındaki Coquimbo da görmeye değer. Denize doğru uzanan bir yarım ada. Burada yaşayanlarında La Serena’dan biraz daha farklı olduğu, diğer Latin ülkelerinden de insanların olduğunu söylediler. Coquimbo’da beton yığını olan büyük ve çirkin bir haç var, tam karşısında da kocaman bir cami var. Latin Amerika’da gördüğüm bir kaç camiden biri ama kesinlikle en büyüğü. Neden burada bir cami var diye sorsam da net bir cevap alamadım. Coquimbo’nun güzel bir balık hali var. Rengarenk deniz ürünleri, çok ucuza yiyebileceğiniz cevicheler ve deniz ürünü restoranları var. İşte ben burada balıkçı tezgahlarından deniz ürünleri yedim, daha sonra da bir restorana girip deniz ürünü çorbası içtim. Ertesi gece iptal oldum. 2 gün sırf yattım hostelde.

pastel de choclo

Mini pastel de choclo. Restoranlarda ana yemek olarak koca bir porsiyon olarak geliyor.

Couchsurfing’den tanıştığım Danni beni arabayla Coquimbo ilerisindeki bir plaja götürdü. Yanlış hatırlamıyorsam La Herradura. Bildiğin Şile plajı 🙂 Bu kasabada hemen plajın girişinde pasaj gibi bir yerde harika peynirli ve deniz ürünlü empanadalar yapan yerler var. Kaçırmanız mümkün değil, içerisi food court gibi. Hani buralara gelirseniz mutlaka denemeniz lazım. Yine Danni ve arkadaşları ile başka bir plaja gittik, inanılmaz kalabalıktı. Buraların en turistik plajı bu, ismi Totoralillo. Denizi daha sakin olduğundan ve yanımızda çocuklar olduğundan burayı tercih etmişler. Şöyle, insan ve şemsiye kalabalığı o kadar yoğundu ki, her denizden çıktığımda ekibi bulmak için aramak zorunda kaldım, ancak bana el sallamaları sayesinde havluma ulaşabildim. Her iki plaja da La Serena merkezden taksi dolmuşlar ya da minibüslerle ulaşabiliyorsunuz.

Daha önce dikkatimi çekmeyen başka bir Şili gerçeği burada dikkatimi çekti, “completos”, yani Şili usülü sosisli sandviçler. Genelde büyük bir ekmek arasına, ketçap, mayonez ve avokado ezmesi ile servis ediliyor ki bu en meşhur versiyonu, kırmızı, beyaz ve yeşil renginden dolayı adı Italiano. Çok ama çok yiyorlar. Hatta completo konusunda uzmanlaşmış bir restorana gittim, barına oturup sosisli – bira yaptım. Çok keyifli.

Arzu (ortdaki) Şilili kızlara göbek atmayı öğretirken. Bu arada Tarkan’ın Kiss kiss buralara kadar gelmiş.

Bir gece hostelde tanıştığım Türk gezgin Arzu ile CS’ten tanıştığım insanların evine gittik. Bizi “once” (onse okunuyor, on bir demek) ye davet ettiler. Bu da bir Şili geleneği. Akşam yemek yerine atıştırmalık bir şeyler yiyorlar. Aslında öğleden sonradan itibaren yediğin akşam yemeği düzeninde olmayan her türlü atıştırmaya “once” diyorlar. Şarabımızı cipsimizi alıp gittik. Türkiye, Şili, Latin kültürü üzerinde konuştuktan sonra Arzu Celia ve Angelica’ya göbek atmayı öğretirken ben Eduardo ile Şili’nin gezilecek yerlerini konuştum.

Genel olarak La Serena’da iyi vakit geçirdim, artık arkadaşlarım var ancak vaktiniz kısıtlıysa es geçebileceğiniz bir şehir. Hep dediğim gibi Şili’nin görülmeye değer yerleri güneyde.